Toch wat nieuwe soorten gevonden :-), Yeah - Reisverslag uit Westergeest, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu Toch wat nieuwe soorten gevonden :-), Yeah - Reisverslag uit Westergeest, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

Toch wat nieuwe soorten gevonden :-), Yeah

Door: Irma Jansen

Blijf op de hoogte en volg Nigila

24 Maart 2013 | Nederland, Westergeest

Zondag 24 maart 2012
Om een uur of vijf werd ik al gewekt door, een voor mij, onbekend vogelgeluid. Nee ik ben er niet voor uitgegaan en Timo had oordoppen in, dus die heeft het helemaal niet gehoord. Na een stormachtige nacht ging om 06:45 uur onze wekker. Opstaan en om 07:00 uur had Timo al een foto gemaakt, van een soort die wij nog niet op de foto hadden: een zwarte kraai. Dat vertelde hij mij natuurlijk pas toen het beest ging vliegen. Dat was dus die herrieschopper. (We zitten ineens te bedenken dat die beesten bij ons ook aan de overkant zitten, alleen nog nooit gefotografeerd hebben.
Vandaag verder op zoek naar voor ons nieuwe vogelsoorten. We vertrokken (iets) te laat, ik stuurde Timo de verkeerde kant op en 2 minuten te laat aangekomen op de plek waar we hadden afgesproken. Hier bleek Timo zijn tas niet in de auto gezet te zijn, dus hadden we geen brood en drinken bij. De dag begon dus goed……………..pffff.
We gingen een rondje lopen. Op naar de plek waar de Zeearend vorige jaar gebroed had. Nou het nest hebben we in de verte wel gezien door de telescoop van Ruurd Jelle, maar verder geen vogel te bekennen. Wel een paar keer bruine Kiekendieven gezien, maar het waaide zo vreselijk hard, dat je de camera echt niet stil kon houden. In de bossen gekomen bleek dat ik mijn dophoes van mijn camera verloren was. Dus aan de mannen gevraagd of zij even wilden wachten en ik ben bij elkaar een half uur aan de wandel geweest om deze terug te vinden. Nu waren er niet veel meer gekken in het gebied aanwezig, dus doorgelopen tot ik hem gevonden had. Toen we terug kwamen, naar uitkijkpost de Pomp geweest. Behalve de wilde zwaan, niets bijzonders gezien. Er zouden hier haviken, sperwers en blauwe en bruine kiekendieven en niet te vergeten de zeearend, doch helemaal niets te zien. Terug hadden we tegenwind. Dit was goed te voelen. De gure wind waaide in ons gezicht, maar ik had het idee dat de gevoelstemperatuur de helft warmer was dan gisterenavond. Dan met alle lagen die ik aanhad, heb ik het niet koud gehad. Het was nog -1 gr met een oostenwind en ik schat windkracht 6 tot 7. Het was even ploeteren tegen de wind in, maar ik heb zelfs mijn handschoenen en mijn muts afgedaan. We zagen nog een paar zwanen op het ijs, van ellende daar toch een paar foto’s van gemaakt, om toch maar iets te fotograferen. Hierna bij het huisje een bakkie wezen doen. Het was ondertussen een uur of half elf. Nu wel Timo zijn tas meegenomen en nadat wij opgewarmd waren en een paar lagen kleding hadden uitgepeld, zijn we vervolgd in de auto.
We gingen eerst richting Ezumazijl. Hier zat wel eens een roerdomp. Nou helaas, dit keer niet. Eigenlijk ook helemaal geen vogel te zien, terwijl daar normaal veel steltlopers zitten volgens Ruurd Jelle. Dus toch steeds meer teleurgesteld weer verder gereden. Wij hebben gewoon de pech dat het vandaag best mooi weer is (zoals ik besteld had), maar alle wateren liggen voor een groot gedeelte weer dicht gevroren en ja dan hebben de vogels daar natuurlijk ook niets te zoeken.. Van Ezumazijl zijn we via Dokkumer Nieuwe Zijlen richting Zoutkamp gereden. En wat ons gisteren niet lukte, lukte Ruurd Jelle wel. Hij is bij Zoutkamp linksaf geslagen richting Jaap Deensgat. Pas na Jaap Deensgat zagen wij eindelijk wat vogels en dan ook nog een soort die wij niet kenden, een brilduiker, die wij redelijk konden fotograferen. Nadat wij hier genoten en gegeten hadden, verder de route langs het meer gevolgd. We zagen een roerdomp naast de auto landen. Het lukte mij niet hem in beeld te krijgen en toen ik hem wel eindelijk had (en hij bleef toch echt wel een tijdje staan op denk net 10 meter afstand van de auto vrij uit het riet), vloog hij op. Ruurd Jelle vertelde wat te doen. We vonden hem terug in het riet. Wat een bijzondere vogel is het toch. Hij ging er ook gelijk weer vandoor, maar wel een super vlucht foto kunnen maken. Dat is echt een topper, dus mijn dag is geslaagd . Hij landde een stukje verder weer in het riet. Hier nog een tijdje naar hem staan kijken, maar zoals het een roerdomp eigen is, strekte hij zijn nek om door ons niet gezien te worden en hij stond ook nog achter een dun struikje, dus behalve zijn silhouette en zijn ogen, lukte het ons niet meer om deze goed op de plaat te krijgen. Wel een roodborsttapuitje gezien tijdens het wachten, maar die verwacht ik eerdaags bij ons ook wel weer. Hierna richting Lauwersoog. Hier bleek een zeehond in de haven te liggen (blijkt de thuishaven van het beest te zijn.) Alleen dook deze onder en kan die wel 5 minuten onder blijven dus daar niet op gewacht. Niet veel verder een groepje rotganzen langs de dijk. Dat was voor ons ook een nieuwe soort. Na de bovenkant van het Lauwersmeer bekeken te hebben, gingen we richting Holwerd, naar de plek waar de pont overvaart. Hier zagen wij oeverpiepers (ook een behoorlijk zeldzame, die Ruurd Jelle nog nooit had gezien), graspiepers, bonte strandloper en bont bekplevier, allemaal nieuwe soorten voor ons, dus we gaan nu kijken of ze ook nog een beetje gelukt zijn, maar ondanks het sobere begin van de dag zijn we toch wel heel tevreden. Om een uur of vier waren we terug en hebben we nog even een bakkie gedaan en het net uitgekomen boek van Ruurd bekeken. De bijzondere oeverloper doorgestuurd naar hem zodat hij deze op de site van Lauwersmeer door kan geven. Wij hebben boerenkool met worst gegeten, wat wel bij deze temperaturen past en genieten sowieso van onze vrije dagen. Vogels of geen vogels. Wat dat betreft is ons de afgelopen maanden ook wel weer duidelijk geworden dat er veel belangrijkere dingen zijn op deze wereld dan mooie plaatjes schieten. Dus genieten waar je van kan genieten en niets uitstellen tot later…. Allemaal bedankt voor jullie aandacht en tot ziens. (p.s. morgen moeten we om 08:00 uur in Holwerd zijn, om daar te staan voordat het hoog water wordt…. Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap, vakantie????