Kaprun - Reisverslag uit Bad Gastein, Oostenrijk van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu Kaprun - Reisverslag uit Bad Gastein, Oostenrijk van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

Kaprun

Door: Irma Kion

Blijf op de hoogte en volg Nigila

22 Juli 2017 | Oostenrijk, Bad Gastein

22 juli

Het is echt wisselvallig weer. Het regent al vroeg en ik wordt er meerdere keren wakker van. Ik draai me maar steeds weer om in de hoop dat het droog wordt straks.

Als ik om een uur of 8 opsta is het bijna droog. We gaan vandaag naar Kaprun. We hebben van de week op de borden gelezen dat daar een burgfest is dit weekend. Dus met andere woorden een kasteelfeest. Vorig jaar zouden er 4000 mensen op af gekomen zijn, dus wij zijn erg nieuwsgierig.

Tijdens het eten begint het echter weer behoorlijk te regenen en het is ernstig bewolkt. We besluiten daarom richting de zoutmijnen in Halein te rijden. Mocht het toch nog opknappen dan wordt het de ijsgrotten in Werfen (daar moet je best wel een eind voor klimmen, dat is niet gezellig in de regen) en we komen langs Werfen op weg naar Halein.

Dus wij maken onze lunchpakketten klaar en vertrekken richting Halein. Het is een uur rijden, maar ja, daar moet je hier in de bergen ook rekening mee houden. Er zijn hier namelijk niet zoveel mogelijkheden qua routes natuurlijk en alleen het doodlopende dag uitrijden waar wij verblijven is altijd al een half uur rijden.

Vlak voordat we vertrekken wordt het weer lichter. Mmmm dan toch maar weer naar Kaprun. We rijden nog in het dal (het is ongeveer 25 kilometer voordat we daar uit zijn) of het begint weer te regenen. Ja dat maakt het weer lastig. We besluiten om toch naar Kaprun te rijden.

We parkeren daar aan het begin van de stad. Er zouden bussen rijden van parkeerplaatsen naar het kasteel, maar kunnen de bussen niet vinden. We lopen dan maar richting het kasteel.

Zoals iedere dag begint de zon alsnog te schijnen en het gaat ook vandaag weer over de 30 graden heen. Dus balen dat ik mijn korte broek toch niet alsnog heb aangetrokken.

Het is erg druk. Het staat er vol met tenten. We beginnen met het kasteeltje. Op de binnenplaats zijn daar riddergevechten, die met echte zwaarden gedaan worden. De ridders hebben ook allemaal een metalen helm op en zo te zien en te horen een maliënkolder cq harnas aan. De eerste ronde zijn de ridders ook vreselijk fanatiek, maar je ziet dat ze het zwaar hebben en bij de derde ronden zijn de meeste toch wel uitgeblust en wordt er amper nog geslagen. Het is wel even leuk om naar te kijken en Timo vond het schitterend, maar blijkt in zijn jeugd al gek geweest te zijn op ridders.

Daarna bezoeken we de kraampjes en tenten. Er zijn meerdere etenstentjes (varken en kippen aan het spit) en vele oude ambachten.

Er worden verder heel veel messen en aanverwante spullen voor het ridderschap e.d. verkocht. Het leuke van alles vind ik ook dat de meeste mensen verkleed zijn in “ridder tijdperk stijl”. De vrouwen in bijzondere jurken en de ridders in ridderpakken.

Alleen hebben ook veel mannen hun bovenkleding uit gedaan en lopen ze in blote bast. Ja het is echt warm.

Nadat we daar geluncht hebben en nog een ijsje hebben gekocht, lopen we weer door de straten terug naar de auto.

We rijden nog even naar de MediaMarkt in Zell am See. Nigila heeft eindelijk haar nieuwe telefoon in gebruik, maar we hebben er nog geen hoesje voor. Dus een hoesje gekocht (ze had gezegd dat ze haar telefoon mee naar binnen ging nemen, maar natuurlijk niet gedaan).

Bleek achteraf het niet te passen. Dus weer terug. Mmmm, nee u kunt een tegoedbon krijgen.., we geven geen geld terug. Ja dat schiet niet echt op zo. Maar oké. Als ik mijn bankpas zou halen, dan werd het geld terug op mijn bankpas gestort. Nou ik ben benieuwd…

Ik heb een nieuwe muis gekocht, omdat ik deze eergisteren op de grond had laten vallen en ja, toen was deze gelijk kapot natuurlijk.

Op de terugweg naar de camping hebben we nog even gepokemonned. Dat was zo lang geleden. We hebben Nigila haar account opgestart op Timo zijn telefoon, dus die kan dan ook weer op torens zetten. Dat maakt het wat leuker. Er waren in het dal nog vier gele torens waar we zo op konden zonder er voor te “vechten”. Dit hebben we maar even gedaan. Ze stonden op een fietspad, dus we moesten wel even lopen, maar dat hadden we er wel voor over. Hier op de camping is geen pokemon te vinden, dus we kicken echt af

• 23 Juli 2017 - 21:11

Fam Jansen:

mooi verslag de fotos waren ook mooi waar gaat de volgende reis naartoe we horen het weer wel

Verslag uit: Oostenrijk, Bad Gastein

Badgastein (oostenrijk)

14 juli 2017

Oh nee, is het weer zo ver. Dat grote ding staat weer op de oprit en ze lopen weer van binnen en naar buiten. Ik kan niets anders doen dan toekijken. Natuurlijk moet ik weer binnen blijven.

Ik heb een hekel aan dat grote ding. Als dat ding hier naast het huis staat, dan is het vrouwtje altijd aan het stressen. Mijn kleine baas gaat gewoon op de bank zitten, zet haar koptelefoon op en er veranderd voor haar niets. Alleen als het vrouwtje boos wordt dat ze echt niets doet, dan komt toch maar van de bank af en gaat ook tassen inpakken.

Voor mij is het een slecht teken. Want als het vrouwtje dan eindelijk op de bank gaat zitten, dan gaan ze meestal al snel naar boven en de volgende dag komen ze er dan al heel snel uit.

Dat is dan voor mij ook gelijk pech. Ja dikke vette pech. Want dat betekent meestal dat ze dat grote ding op straat zetten, de auto er voor hangen en vertrekken. Alleen altijd als ze dat doen, vergeten ze toch wel iets heel belangrijks… MIJ!

Daar zit ik dan weer in mijn uppie. Niemand bij wie ik op schoot kan zitten, niemand die mij een standje geef als ik op tafel zit of op de bankleuning. Ik kan klagend mauwen, maar niemand die mij dan even komt aaien of vraagt wat er aan de hand is.

Waarom doen mensen dat soort dingen. Ik loop toch ook niet een hele tijd bij ze weg?

Oké, die man met die krulletjes van een eindje verder komt dan wel langs om mij eten te geven. (Die geeft mij zelfs wel eens dingen die ik van mijn vrouwtje en kleine baasje nooit krijg, dat is dan wel weer lekker..), maar ja, die komt geeft me een aai over mijn bol en is ook weer weg. En daar zit ik dan weer.

Nee, ik heb een hekel aan dat ding. We zullen zien hoe lang ze me nu weer in de steek laten, maar ik vind het niet leuk.