In the middle of nowhere - Reisverslag uit Westergeest, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu In the middle of nowhere - Reisverslag uit Westergeest, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

In the middle of nowhere

Door: Irma Jansen

Blijf op de hoogte en volg Nigila

23 Maart 2013 | Nederland, Westergeest

Zaterdag 23 maart 2013, volgens de kalender is het pas lente geworden, maar de sneeuwbuien buiten in Hulst, de harde oosten wind, dat doet echt anders vermoeden…

Timo heeft nachtdienst gehad, dus Nigila en ik doen de zaterdag rituelen (behalve de was). Nigila gaat naar het jeugdcircus om te oefenen. Ze is dolgelukkig. Ze kan op de bal lopen zonder hulp en zelfs keren. Van de week vertelde ze ook dat ze al hele kleine stukjes kon fietsen op de eenwieler zonder iets of iemand vast te houden. Ja, ze vind het echt heel leuk om te doen en zeker nu ze langzaam maar zeker dingen begint te leren :-).

Ik heb nog even een paar laatste spullen opgezocht om mee te nemen. Het huis Pardijn proof gemaakt en de sleutel afgegeven aan de buurman (alvast bedankt voor de moeite…). Om half 12 Nigila opgehaald bij het jeugdcircus en met een halve auto vol met spullen om 3 nachtjes te gaan logeren bij opa en oma Kip, richting Kloosterzande gereden. Een zak vol met slaapspullen (knuffels, lievelingsdekentje, lievelingskussen, rolkussen, pyjama) een tas vol met kleren , een boodschappentas vol met little petshop huizen en 2 boxen vol met petshopdiertjes en my little pony spullen. Natuurlijk nog een paar boekjes om te lezen, een Bobo en een paar kleurplaten, meer hadden we niet bij ons voor haar logeerpartij :-)….

Terug thuis was Timo wakker, dus konden wij beginnen om de auto in te pakken. Om 13:30 uur reden we weg. De thermometer wees 2.5 gr aan. Ik had wel mooi weer besteld, maar ik ben vergeten te vragen of de temperatuur ook iets omhoog mocht.
Men voorspelt dat het bitterkoud wordt door de harde wind de komende dagen en dat je zelfs buiten uit moet kijken voor onderkoeling. Gisterenavond hoorde ik dat men op de televisie zei dat het zeker bij de waddenzee zal stormen. Laten we daar nu heel dicht bij zitten in dat huisje….

De reis gaat vlot, alleen tot de Nederlandse grens een paar keer oponthoud gehad, maar daarna gaat het goed. Om vier uur rijden we schommelend op de wind Friesland binnen. Al snel zien we meerdere meertjes met beige gekleurde schuimkoppen op de golven. Ook zien we in meerdere weilanden reetjes lopen. Vogels die houden zich denk schuil, want daar is bijna niets van te zien :-).

Op een gegeven ogenblik gaan we van de snelweg af en komen we ook de borden tegen met teksten die bijna niet meer te vertalen zijn. Volgens de kaart zijn we nog in Nederland, maar wat & hoe in het Fries ben ik toch echt vergeten in te pakken.. :-).

In de middle of nowhere vinden wij ons gehuurd huisje. We zitten in Westergeest op een niet uit te spreken straat. We moeten via een onverharde weg er naartoe. Zonder adres vind je dit volgens mij nooit. Het zijn drie leuke houten huisjes bij elkaar. We zijn momenteel de enige die een huisje hebben gehuurd. De deur blijkt reeds open en we kunnen naar binnen om uit te pakken. Dit doen we dan ook zo snel mogelijk om maar zo min mogelijk buiten te hoeven zijn..
Gelukkig zit in het huisje verwarming, want de gevoelstemperatuur buiten is hier volgens mij – 50 graden brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. We pakken alles uit (Ja, wat wij allemaal mee hebben, ga ik maar niet opnoemen :-) ). We warmen onze maaltijd op en dan komt de verhuurster. De schaatsen hangen hier aan de muur al klaar, dus volgens mij is het altijd zo koud hier… We spreken af dat we dinsdag om 09 uur de sleutel in zullen leveren en ze gaat haar best doen om de verwarmingsknop buiten iets hoger te draaien.

Morgenochtend hebben wij om 08:00 uur afgesproken op een parkeerplaats nabij het Lauwersmeer met een lokale gids. Ik kan mij nu nog niet voorstellen dat we morgen een hele dag buiten gaan vertoeven. Ik liep net naar de auto en wist niet hoe hard ik weer naar binnen moest rennen.. Jeetje jongens wat voelt dat koud aan… niet te geloven.

We zijn vanavond na het eten even wezen kijken hoe lang het rijden is naar de afgesproken plek. Dit was slecht 16 minuten, dus dat is goed te doen..

Voor morgen heb ik alvast mijn kleding klaargelegd. Een thermobroek, een lange broek, een regenbroek, een T-shirt, een thermoshirt, een trui, een dunne bodywarmer, de camouflagejas met binnenvoering, mijn fleece handschoenen en mijn jagershandschoenen, mijn fleecemuts en mijn bontmuts (nep natuurlijk) met oorkleppen… ik hoop daarmee het een beetje uit te kunnen houden buiten en toch nog in staat te zijn om de camera te bedienen…. Als ik de omgeving van de parkeerplaats goed heb bekeken, denk ik dat we morgen in de voetjes gaan… Ben benieuwd wat het gaat worden en of we nog wat kunnen fotograferen..

Verder wilden we hierna gelijk maar even een rondje om het meer doen. Helaas, de enige begaanbare weg om rond het meer te rijden is afgesloten (groot onderhoud) en alternatieven zijn er hier in de middle of nowhere niet te vinden en we hebben dit echt geprobeerd :-). Dus stonden er ook geen omleidingsroutes aangegeven. Het hield gewoon op..

Dus maar terug naar Bonnehof gereden. Terwijl ik zit te tikken hoor de wind steeds aanwakkeren. Ik hoop dat ik een beetje slaap vannacht, want stiekem zie ik als een berg tegen morgen op. Ik hoop echt dat het een beetje te doen is met die snijdende wind…. Brrr.

• 24 Maart 2013 - 10:02

Sylvia Scharp:

Sterkte met de kou, vooral die wind is vervelend.
    Ik hoop dat jullie nog een beetje vogels spotten.

• 24 Maart 2013 - 11:19

Bertje:

he hulstenaaren

je zoekt het ook wel op met dit weer naar het nnorden maar ja hier is het ook niks, sneeuw, ijzige wind enzenz, mikkie is eff op juder dochter gaan passen samen met haar vriendin, hoop dat het bij jullie beter word dan zal dat hier ook wel lukken, hopelijk zie je daar wat je daar zoekt en tot horens, groetjesssssssssssssss