Woensdag 8 juni 2011 Ribe - Reisverslag uit Hovborg, Denemarken van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu Woensdag 8 juni 2011 Ribe - Reisverslag uit Hovborg, Denemarken van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

Woensdag 8 juni 2011 Ribe

Door: Irma en TJ

Blijf op de hoogte en volg Nigila

12 Juni 2011 | Denemarken, Hovborg

Vanmorgen kwam Nigila om 07:00 uur vragen of pappa al wakker was. Ja, dus. Nog even stoeien, hierbij deed ik , volgens haar, Nigila pijn (maar dat is al snel, dus niet zo vreemd…) Ze verdween met een boze bui naar haar kamer. Dus wij konden nog even dommelen en om half acht zijn we er dan toch maar uit gegaan om te kijken of we de boze bui weg konden blazen. (En gelukkig, dit lukte :->). Even af gesproken dat wij naar Ribe zouden gaan en hierbij de fietsen mee zouden nemen om op de fiets dit dorp te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was licht bewolkt en 19 graden. Het nadeel is dat wij hier in dit huisje geen internet hebben en geen Deense televisie. Het is allemaal Duitstalig wat de klok slaat. Het gevolg hiervan is, dat wij op geen enkele wijze weten wat voor weer het de komende dagen wordt. Dit is af en toe toch wel eens handig om je schema op aan te passen en om te kijken wat je qua weer het beste kan gaan doen. Volgens Timo’s moeder, is er vandaag kans op regen. Dus nemen wij onze regenpakken mee. Rond half tien is iedereen zo ver en stappen we in de auto naar Ribe. Ik vind die snelwegen hier niet zo interessant. Je ziet feitelijk niets dan een lange weg met af en toe auto’s. Ik wil ook nog even langs Brorup, waar een mooi museum zou staan en langs Rodding waar een mooie hoge school zou moeten staan. Het eerste hebben we gevonden, het tweede niet. Wij hebben ook even in Nuvi gezet dat wij geen snelwegen willen berijden. Zo gezegd, zo gedaan en we rijden binnendoor naar Ribe. Net buiten dit dorp parkeren wij de auto, halen de fietsen van het rek en trekken het dorp binnen. Ribe was vroeger een belangrijke stad met een rivierhaven, die dor het dichtslibben van de vaargeulen in de Waddenzee onbereikbaar werd. Ribe heeft een zeer oude stadskern en tevens een heuse kathedraal. Er wordt in verschillende stukken, in 850 al gesproken over Ribe. Via verschillende kleine straatjes, komen we al snel bij de Kathedraal, die voor een belangrijk deel, helaas in de steiger staat. Tegenover de Kathedraal is men met opgravingen bezig en liggen de menselijke resten, letterlijk voor onze ogen. Nigila vind het maar wat interessant. Wat dat betreft is haar wereld een stuk groter geworden, want het onderwerp over de dood is deze vakantie al meerdere keren aan bod gekomen. We zijn nog even rond de kathedraal ( De Ribe Domkirke) gelopen en hebben daar, op een bankje, onze lunch zitten eten. Het was bewolkt, maar de temperatuur was zacht. In 856 bezocht missionaris Ansgar, beter bekend als de apostel van Scandinavië, de stad. Hij bouwde een kleine houten kerk. In de 10de eeuw werd Ribe een bisdom, in de 12de eeuw verrees er een indrukwekkende kathedraal, die er nu nog steeds staat. De Ribe Domkirke is opgebouwd uit een zachte poreuze tufsteen dat uit een groeve bij Keulen werd gehaald. De hoofdingang, gebruikt door de bischoppen, ligt aan de zuidzijde van de kerk. Dit is de zogenaamde ‘kattenkop’-ingang, vanwege de deurklopper, die de vorm heeft van een leeuwenkop. Het was een mooie kathedraal, met zijn bogen en zijn bijzonder modern kansel. Hiervan zou je niet zeggen dat dit uit de vroegere tijden komt. Buiten gekomen begon het te druppen, regenjassen opgezocht, via kleine straatjes naar de volgende kerk, Sint Catharina, gereden. Nou dit was een tegenvaller. Deze was gewoon saai te noemen en we stonden dan ook gauw weer buiten. Timo wilde graag naar het Vikingmuseum, wat we toen ook gelijk zijn gaan opzoeken (was aan het eind van de straat, ongeveer 500 m verder :->). Daar onze natte spullen in een locker gestopt en op ons gemak het museum doorgelopen. Het bracht ons niet wat we verwachtte, maar oké, het was er droog :). Nigila had het na een halve dag al gezien, dus die vond het niet erg dat wij besloten om naar huis te gaan. Nog snel even een ijsje gegeten, eindelijk pins voor op onze petten gevonden (hadden we 2 jaar geleden ook al naar gekeken, maar toen nergens kunnen vinden, p.s pins zijn een soort speltjes, die wij, in ieder land cq stad waar wij naartoe op reis gaan, kopen om op onze petjes te spelden. Nigila had er vier, twee hadden ze op school eraf gehaald en wij zijn er dan ook 1 blijvend kwijt geraakt en heeft er nu dus opnieuw 4. Het was trouwens opvallend dat Nigila zich niets meer van Legoland kon herinneren, terwijl ze wel gelijk wist te vertellen dat we vorige keer in een ander huisje hadden gezeten hier in Denemarken :). We hebben onze regenkleding weer aangehesen, zijn naar de auto gefietst, onze stoere man heeft in de regen de fietsen op het rek gezet en voor wij 2 kilometer verder waren, sliep onze prinses. We hebben ook wel het idee dat ze een terugslag heeft van de twee intensieve dagen in Legoland. De temperatuur was gedaald naar 15 graden. Terug in het huisje de rest van de spagetisaus opgegeten. Omdat wij geen internet hebben, geen Deense televisie hebben en dus geen flauw idee hebben wat voor weer het de komende twee dagen word, hebben wij een mailtje naar Wim gestuurd met de vraag of hij ons wilt en kan vertellen wat de weersvoorspellingen worden de komende dagen. Dit werkte gelukkig. Volgens de weerman wordt het donderdag zonnig met 17 graden en een frisse wind, vrijdag bewolkt met 18 graden en een lichte wind en zaterdag zonnig met 20 graden en en frisse wind. Vrijdag en zaterdag een hele kleine kans op regen. Oké. Duidelijk. Wat nog niet duidelijk is, is wat we gaan doen. Ik zou graag eens naar Funnen gaan, een eiland met van alles te zien. Echter: het is enkele reis anderhalf uur rijden. Daar doen we Nigila natuurlijk geen plezier mee. Dan nog wat rondrijden op dat eiland. Dus even overlegd en dit gaat het vermoedelijk niet worden. Ribe vond Nigila vandaag al niet je van het. Ze ging wel mee en ze sjokte wat achter ons aan, maar om nu te zeggen dat ze echt, echt, echt enthousiast was, nee, niet echt :). Het zal dus daarom wel iets anders worden. Het is natuurlijk ook belangrijk dat zij het een leuke vakantie vind :).