pffff wat heb ik met camera's - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu pffff wat heb ik met camera's - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

pffff wat heb ik met camera's

Door: Irma Kion

Blijf op de hoogte en volg Nigila

25 Oktober 2017 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen wat meer tempo in het vertrek gemaakt. We hadden reeds kaartjes voor het Anne Frankhuis van kwart over 11 tot half 12 en wilde daar uiteraard op tijd zijn. Dus snel spullen bij elkaar zoeken en op pad.
Het ging echter wel heel vlot. Rond 10 uur hadden we het Anne Frankhuis gevonden. Maar ja, we mochten er nog niet in, wat nu...

Even in de buurt rond gelopen, maar konden niet veel leuke dingen in de buurt vinden en wilden niet te ver weg... Op een gegeven ogenblik besloten om een bakkie thee te doen bij het pannenkoekhuis vlakbij. We kwamen binnen en na een sanitaire stop zochten we een plekje. Dit was helemaal fout. Zoals gewoonlijk werden we in het Engels tot orde geroepen. Overal spreekt men hier Engels tegen je, Engels sprekend winkelpersoneel, Engels sprekende obers, nou ja heel veel Engels dus. We moesten eerst plaats nemen op een rij stoelen. Dat was de wachtruimte. De zaak was half leeg, meerdere lege tafeltjes... nou wij hebben geen thee gedronken kan ik u vertellen. Dan maar even via de overkant wat foto's maken van het "achterhuis". Eigenlijk het voorhuis want het achterhuis kun je eigenlijk niet zien.

Om kwart over 11 was het dan zo ver, we konden naar binnen. Wat verwacht je van het achterhuis.... Nou ja het achterhuis van de boeken. We zijn een heel modern gebouw binnen gegaan en via dat gebouw kom je dan in het voor en achterhuis terecht. De panden waren nagenoeg geheel leeg. Alleen aan de muren hingen was foto's en af en toe iets wat was overgebleven van de eigendommen van de bewoners van het Achterhuis... We hadden een audioding meegekregen. Dus er werd veel vertelt over het leven van Anne Frank en haar medebewoners. Het laatste stukje ga je daadwerkelijk Het Achterhuis in. En ja als je dan voor moet stellen dat je daar ruim 2 jaar binnen zit, zonder 1x naar buiten te kunnen. Ongelofelijk. Er waren foto's van hoe de kamers vol hadden gestaan en dan zie je hoe weinig ruimte er dan nog over blijft. Dan moet je wel bewondering en respect van ze krijgen als je dat al niet al had. Het was een bijzondere gewaarwording en het wordt tijd om het boek van Anne Frank weer eens te lezen om zo het beeld compleet te maken.

Na het bezoek nog een souvenirtje gekocht en nogmaals een sanitaire stop. Dit ging niets zoals het moest. U raad het misschien al. Gisteren ben ik 1 camera verloren en nu viel de 2de camera in de wc-pot. Zo snel mogelijk gedroogd met wc-papier, maar hij deed het niet meer. Dus gelijk op zoek gegaan naar Albert Heijn en daar een groot pak rijst gekocht. Mijn camera in het pak met rijst gestopt, samen met de batterij. Ook plakband gekocht en het pak weer dichtgeplakt en onderste boven in mijn tas gedaan... (nee die is niet leeg gelopen in mijn tas..) pfff dat schiet weer lekker op, hebben we helemaal geen camera meer... Dus vandaag verder foto's gemaakt met de telefoon, die zullen echter vandaag nog niet op FB geplaatst worden, want de telefoons liggen allemaal aan de opladers... Pfffff. Wat dat betreft hebben wij ondertussen wel geleerd dat een stekkerblok uitkomst bied. Die heb ik dus ook bij en gelukkig want er is maar 1 stopcontact in heel de kamer.

Bij AH ook onze lunch maar gelijk gekocht en door gegaan naar het centraal station waar we op de rondvaartboot zijn gestapt. En weet je ik vond dat echt hartstikke leuk. Oké erg toeristisch, maar ik ben nu toch ook een toerist, dus ik heb mij op die boot wel vermaakt en veel gehoord over de verschillende grachten. Leuk.

Na de boot gingen we naar de 9 straatjes. Die vonden wij persoonlijk tegenvallen. Wel even onze pitstop daar gedaan bij H24. Erg gezellig en leuk. Er stond ook een lekker menu op de kaart, maar betwijfelen of we hier terug naar toe komen.

Na de 9 straatjes maar weer naar de Kalverstraat gelopen. Daar hadden wij het van de week prima naar onze zin. Tevens zou er een primarkt moeten zijn in Amsterdam, dus daar wilden we nog naar op zoek.

Op de kermis zagen we eindelijk een ijszaak. Nigila had trek in een ijsje, dus namen wij een heerlijk ijsje. Ik had alleen niet meer opgelet op mijn cashgeld in mijn portemonnee. We namen beiden 2 bolletjes ijs. Ik gaf de goede man een briefje van 5. Ik gokte dat dat het ongeveer wel zou zijn en had nog wat klein geld. Het bleek echter 10 euro. Mmmm dat had ik niet meer los in mijn portemonnee (Nigila wel, maar die wilde ik het ijsje niet laten betalen..). Ik vroeg of ik ook kon pinnen. Laat maar zei de goede man, dan heeft u ook een mazzeltje. Eet smakelijk... En weet je het smaakte heerlijk!

Ondertussen was het al 5 over half 6 geworden en ik gokte dat de winkels om 6 uur zouden sluiten, dus we moesten verder. Alleen googlemaps deed weer raar op mijn telefoon. Het zou gevestigd moeten zijn op het Damrak en hij wilde ons perse richting het Anne Frankhuis sturen. De tijd dat we er over zouden doen werd ook steeds meer. Dus op een gegeven ogenblik besproken dat we dan morgen maar de Primarkt zouden zoeken. We zagen wel een C&A, dan gingen we daar nog wel even binnen. Ik kijk nog eens op en wat blijkt, de Primarkt zit gewoon naast de C&A hoezo een googlemaps die ons wil neppen?

Dus de dames hebben geshopt en kwamen met 2 tassen buiten. 1 mok voor Nigila haar verzameling mokken, uilensloffen, wat broeken, T-shirts en een uilenkruik. Deze dames zijn weer helemaal gelukkig.

Hierna naar de tramhalte gelopen. Tenminste dat dachten wij. Maar nee, de tram reed daar nu niet (er blijkt een tram uit de rails gelopen te zijn hoorden wij). We moesten nu weer terug naar de Damrak en daar op lijn 5 stappen. Dus gedaan.

Al met al kwamen we om half 8 bij de oliebollenkraam aan. Dit werd ons avondeten hadden we besloten. Met de oliebollen naar het hotel gelopen, koppie thee gezet en op het bed geploft. Zo ik heb vandaag wel weer genoeg gedaan vind ik... pffff.

welterusten allemaal...

En oh ja gezien op de site lost it dat mijn camera is gevonden bij de GVB. Ik moet alleen aantonen dat het mijn camera is. Dus maar beschreven waar verloren, in welke lijn, wat voor merk / type het is en waar de laatste foto's gemaakt zijn... Ik hoop dat ik hem morgen nog ergens kan halen, maar er wordt geschreven dat ik binnen 3 dagen bericht krijg... Dus hij is wel gevonden, maar voorlopig heb ik hem nog niet in handen, dus tot die tijd blijft het wat mij betreft spannend. Morgen zal ik de andere camera uit het pak met rijst halen. Dus nu ga ik maar hopen dat die het morgen ook weer doet en het allemaal goed komt.

• 25 Oktober 2017 - 21:47

Rudy:

Ben benieuwd of je die camera nog op tijd terug hebt ?
    Wel de batterij of accu eruit halen hé ! tijdens het drogen.
    fijne dagen !

• 26 Oktober 2017 - 08:07

Opa En Oma Jansen:

dat rondje Amsterdam zul je niet vergeten maar te hopen
    dat je de camera nog kunt ophalen tot horens