Op weg naar huis. - Reisverslag uit Tostedt, Duitsland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu Op weg naar huis. - Reisverslag uit Tostedt, Duitsland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

Op weg naar huis.

Door: Nigila

Blijf op de hoogte en volg Nigila

31 Augustus 2022 | Duitsland, Tostedt

De wekker ging om half 8. Timo wilde om 9 uur van de camping af rijden. Dus zodra de wekker ging, slechts even de tijd genomen om wakker te worden, dan snel douchespullen gepakt, thee alvast gekookt en in thermoskan gedaan. Terug bij de camper had Timo de voorruithoes er al af gehaald, de stelpoten waren al ingetrokken en de stroom was al van de camper af.

Dus alles rijklaar opgeruimd en wachten op de little lady. Om half 9 reden we de poort van de camping uit. Hierna zouden we nog even bij de Lidl kaas halen (die was op en Timo eet voor 95% kaas op zijn brood en het alternatief de ham was ook op…. Maar ja de tosti’s waren echt lekker). Dus nog even wat boodschappen ingeslagen. Dit was gisteren al afgesproken en toen hadden we ook afgesproken dat we dan verse broodjes bij de Lidl mee zouden nemen en die als ontbijt zouden nuttigen. Zo gezegd, zo gedaan. Op de parking van de Lidl ons ontbijt genuttigd, nog even getankt en toen was het echt tijd om de reis naar huis te beginnen. We hopen om voorbij Hamburg te geraken. Echter daar Hamburg vaak 1 tot 5 uur oponthoud geeft, weten we nog niet hoe het gaat lopen.

Rond half 11 rijden we over de “grens”brug van Malmo naar Kopenhagen. Het blijft een imposant gezicht om die brug op te zien doemen aan de horizon. Er zijn wat wolkjes aan de lucht, maar het is rond de 22 graden, dus heerlijk om te rijden. We zien net een veerboot onder de brug vandaan komen. Altijd leuk dat soort extraatjes.

Rond 12 uur rijden we de Grote belt over in Denemarken. We weten dat tussen de grote belt en de kleine belt wegwerkzaamheden bezig zijn, maar de heenweg gaf dat eigenlijk niet echt oponthoud, dus wij hebben er het volste vertrouwen in. We eten even tussen de grote en de kleine belt in, op een parkeerplaats langs de snelweg. Knakworstjes dit keer (ja alles wat op is, hoeven we ook niet weer het huis in te sjouwen als we thuis komen.).

Dan door naar de Kleine belt. Die passeren we rond half 2. Nu nog een klein stukje het vaste land van Denemarken en dan zijn we alweer in Duitsland. Ik kan mijn ogen niet meer open houden, dus ik kijk hoever nog naar de grens (waar we vorige keer behoorlijke file hebben gehad), nog 1 uur, oh dan doe ik mijn ogen even dicht. Ik zeg nog tegen Timo dat ik wel wakker wil zijn als we de grens over gaan. Ja, ja, geen probleem. (Dit mede omdat ik linksom Hamburg wil rijden en niet via de Elbetunnel, want daar staat een kapotte vrachtauto lees ik en dat geeft ruim een half uur file).

Als ik wakker wordt is het al 3 uur en rijden we al een tijdje in Duitsland. Volgens Timo stond er geen file en heeft hij wel borden gezien hoe hard je mocht rijden in Duitsland, maar dat is het enige wat hij gezien heeft aan het passeren van de grens. Oké dat gemist. We rijden al onder Kiel. Nog 2,3 km en dan wil ik van de snelweg af om een heel klein stukje binnendoor te pakken naar de route om Hamburg heen. Dus ik zet maps aan. Maps doet raar met de route aangeven, dan maar een beetje op maps kijken. Via via komen we op de 1 uit en die geeft aan richting Bremen te rijden. Dat moeten we hebben. Echter volgens maps rij je dan dwars door Hamburg en dat wil ik echt niet weer. Maar ja, ik kan mij ook niet voorstellen dat ze een snelweg laten eindigen in Hamburg zelf. Dus in overleg het toch gewaagd. En warempel. Zonder enige file, door Hamburg gereden en op de snelweg gebleven.

Oké, binnendoor was het even misgegaan en hebben we even een kwartiertje / half uurtje lopen ploeteren, kregen we nog een seintje dat het bord van de fietsen bijna op de grond gezakt was en dat we die zouden gaan verliezen. Dus gestopt om deze weer goed vast te maken. En oh ja, toen we al op de 1 zaten eens gekeken waarom maps nu zo raar deed. Maar die telefoon bleek nog op snelwegen en tolwegen vermijden te staan. Ik had de andere telefoons allemaal al aangepast, maar die blijkbaar nog niet. Lang leve zoveel telefoons, hahahahaha.

Om 17:00 uur waren we door Hamburg. En zoals jullie weten gaan de meeste campings om 18:00 uur dicht, dus gelijk op google op zoek gegaan naar een camping. Er was er 1 in Tostedt, ongeveer een half uur rijden van waar wij waren. Die gelijk maar ingesteld. De recensies waren lovend over het sanitair en dat is het belangrijkste.

Op het moment dat we nog 800m er vandaan waren, doemde er een probleem op. De weg waar de camping aan zou liggen was afgesloten met een bord verboden in te rijden en de volgende straat zei doodlopend en werd onverhard. Dan toch maar gekeerd en naar de straat gereden verboden in te rijden. Met dat we naar de camping belde om te vragen hoe dit zat, kwam er een mevrouw aan lopen die daar woonde. De werkzaamheden waren klaar, dus ondanks het bord, konden wij zo wel bij de camping komen. Gezien de tijd, dit dan toch maar gedaan.

Het is, zoals Timo het noemt: een houtjes touwtjes camping. Met andere woorden. Een oudere camping, die niet echt luxueus is, maar deze is wel schoon en netjes, in tegenstelling tot onze eerste camping van de reis. Opvallend was ook dat van de gasten die er momenteel daadwerkelijk zijn, het over grootte deel Nederlanders zijn. We hoorden van de eigenaar dat het ook echt een camping is voor mensen op doorreis en dat dit toch veelal Nederlanders zijn. Ik snap dit wel, want toen ik na Hamburg naar een camping keek, was dit eigenlijk de enige die onder Hamburg lag. De rest lag allemaal of in Hamburg of naar boven en ja, als je dan zo blij bent dat je Hamburg gepasseerd ben, dan wil je zeker niet terug.

We zette de camper neer en hadden een veldje voor ons zelf (een uur lang, want daarna volgde er nog een Nederlandse camper, die achter ons kwam te staan). Gelijk maar begonnen met het eten. Aardappeltjes, een hamburger en appelmoes.

Na het eten de afwas gedaan en daarna een fika uurtje (hadden vanmorgen bij de Lidl allemaal een koek uitgezocht voor vanavond.). We zouden nog een spelletje doen om zo onze vakantie af te sluiten. Het werd een digitale avond met TV. We hebben een wifiwachtwoord gekregen, maar de wifi doet het ook hier niet. Dus krijgen jullie de laatste dagboeken pas weer te zien op het moment dat we thuis zijn.

Het is hiervandaan nog 6 tot 6 ½ uur rijden naar huis, zonder oponthoud. Als het goed is slapen we morgen weer in ons eigen bed en gaan we weer over tot de orde van de dag.

Bedankt weer voor jullie aandacht en reacties.Tot de volgende vakantie, doeiiii

Verslag uit: Duitsland, Tostedt

Rondreis Zweden 2022

Vrijdag 12 augustus 2022

Het is zo ver, wat heb ik dit keer uitgekeken naar deze vakantie, was echt toe aan vakantie en waarom, geen idee. Dus joepie we gaan vertrekken.

Om 5:00 uur ging de wekker, jeetje wat vroeg. En ik dacht dat we het meeste al in de camper gedaan hadden, maar op de een of andere manier kwamen er steeds meer spullen op tafel te liggen die we dan ook nog mee wilden nemen. Pfff. Ik hoopte (zoals altijd) om 06:00 uur te rijden. Het werd 06:38 uur. Ik snap op die vakantie vertrek ochtenden niet wat we nu allemaal doen, dat het ons niet lukt om in een uur te vertrekken. Maar oke we hebben vakantie, dus geen stress.

Eerst willen we de tank nog even volgooien voor vertrek. Bij de pomp waar we hem altijd volgooien hebben we pech. Er blijkt geen stroom op de pompen te staan en dus blijken we niet te kunnen pinnen en ook niet te kunnen tanken, het begint lekker. Dan de tweede pomp (gelukkig hebben we er meerdere in de richting van de grens). Die doet het gelukkig wel en dus vertrekken we met een volgegooide tank.
Het zonnetje schijnt laag en vol in onze gezichten. Ik zeg meestal, niet mopperen, je krijgt het cadeau, maar zo de zon in je giechel is toch wel vervelend, gelukkig hoeven we niet zo ver, hahahaha.

Om 07:45 uur rijden we bij Hazeldonk de grens weer over, op naar het noorden. Jeetje wat is het lekker rustig om de weg. Lekker hoor.

Om 10:000 rijden we de grens over bij Enschede. We genieten van de rustige weg en het zonnetje staat ondertussen hoger, dus dat gaat goed.

Ik had het niet moeten zeggen dat het zo rustig was, ik zie op een app dat er een stuk aan komt, wat 35 minuten vertraging geeft. Dit tussen Osnabruck en Bremen. We besluiten van de snelweg af te gaan en dan een stukje verder parallel te gaan rijden naar het noorden. Dus we gaan bij Bramsche de snelweg af en rijden noordwaarts. We zouden eerst na een half uur bij Berschenbruck weer terug de snelweg op rijden (dan hadden we nog een klein staartje van de file). Echter gezien het tijdstip besloten we om nog een half uur parallel te rijden om zo eerst nog even te lunchen voor we de snelweg weer op draaien. Dus lunchen we in de schaduw op een picknickbankje, vlak voor Cloppenburg.

En lang leve Duitsland, daar ze zijn ze altijd bezig met wegwerkzaamheden. We hebben er meerdere, maar eerlijk is eerlijk, we kunnen bijna overal doorrijden.
Eerst nog even langs Bremen. We hebben daar 1 file en Dit bleek een kijkfile. Er staat aan de andere kant zelf een helikopter midden op de snelweg. Dat is meestal een slecht teken. Daar in tegen staan er slechts 2 ambulances, 1 brandweer en 1 politie. Dat vind ik eigenlijk weer weinig.

Ook bij Hamburg geven ze 35 minuten vertraging en de verhalen die ik op Camperpret had gelezen over mensen die soms 5 uur en 1 iemand zelfs 7 ½ uur over Hamburg deden, deed mij vrezen met grote vrezen. Ik had ook voor alternatieven gekeken, maar die zijn er eigenlijk niet.

We besluiten rechtsom, oftewel via de oostelijke route te rijden, want dat ziet het minst rood. Helaas pakken we op de een of andere manier de verkeerde afslag en komen we in de stad Hamburg zelf terecht. Wat een ramp zeg, de verkeerslichten zijn vervelend, maar op een gegeven ogenblik, op nog geen kilometer van de snelweg (trouwens de westelijke rondweg) is het mis. We staan stil en schuiven echt eens in het kwartier een paar meter op. We doen dan ook ruim 2 uur over die ene kilometer. Pfff, geloof mij, toen waren we het echt zat. We besluiten dan ook om gelijk eens te gaan kijken naar een overnachtingsplek.

Met dat ik nog aan het zoeken ben, ziet Timo een Burgerking op de borden aangekondigd. We besluiten maar even een snelle hap te pakken voordat we naar een camperplaats of camping rijden. We zitten nog niet in Zweden, dus nog geen Allemansrecht en ik wil absoluut niet op een parkeerplaats van de snelweg gaan staan om te slapen.

De Burgerking blijkt echter dicht en het restaurant ernaast ook, dus instappen en verders. We besluiten de snelweg af te gaan en naar een camping te gaan. Dan zien we de bekende gele M. Daar dan maar even een snelle hap, even bestellen en we eten het op in de camper.

We hadden een camping ingetoetst, die bleek echter vol. Aan de overkant van de weg zit nog een camping, daar maar even informeren. Die heeft nog plek. De camper past precies door het paadje, het ziet er niet echt sjofel uit, maar wij hebben alle luxe bij ons en het is slechts voor 1 nacht. Ik denk maar zo, zo begon het in Wales ook… dus het kan alleen maar beter worden de komende dagen.

We kijken even wat tv (ja die zat er nu eenmaal in en er blijkt nog een abonnement van 1 van de vorige eigenaren op te zitten, dus ja, dan maken we er af en toe maar gebruik van. Had er geen tv in gezeten, dan hadden wij die zeker er niet in gemaakt.

Als ik naar de wc gaat, ziet het gebouw er van buiten stoffig, vol met rag, het gebouw kan zeker wel een likkie verf gebruiken. Timo ontdekt dat het toiletgebouw bij de camping waar we eerst geïnformeerd hebben, die aan de overkant van de weg ligt. Er een stuk beter uit ziet. Dus maar gebruik gemaakt van dat toiletgebouw.

We gaan kwart voor 11 naar bed. We hebben het wel gehad voor vandaag. Lekker slapen.

Om 00:58 uur schrik ik wakker van een geluid. Ik luister, wat hoor ik nu? Het lijkt wel een luchtalarm en hoe wakkerder ik word, hoe duidelijker ik het luchtalarm hoor. Het blijft maar gaan. Na 6 keer besluit ik toch maar Timo wakker te maken. Een luchtalarm zo midden in de nacht, dat kan toch niet goed zijn….. Ik maak Timo wakker, het kost wat moeite, maar hij bromt op een gegeven moment:”Wat is er?” Ik zeg:”Het luchtalarm gaat.” Maar met dat ik dit zeg, stopt het luchtalarm natuurlijk en hij hoort niets daarvan. Met gevolg, hij slaapt binnen een minuut weer in. Ik heb nog een tijdje liggen luisteren, maar daarna niets meer gehoord. En ik weet zeker dat het geen droom was….