Van Rhymney naar Betws-Y-Coed - Reisverslag uit Betws-y-Coed, Verenigd Koninkrijk van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu Van Rhymney naar Betws-Y-Coed - Reisverslag uit Betws-y-Coed, Verenigd Koninkrijk van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

Van Rhymney naar Betws-Y-Coed

Door: Nigila

Blijf op de hoogte en volg Nigila

06 December 2022 | Verenigd Koninkrijk, Betws-y-Coed

Zondag 24 april 2022

We staan op om 07:25 uur. We

mogen om 08:30 uur komen eten. Het is inclusief ontbijt. Aangekomen in de “eetzaal” blijkt er nog een oudere man in de keuken te “staan”. Hij komt de bestelling opnemen, maar gaat hijgend gelijk op de stoel zitten. We vertellen dat we geen Engels ontbijt willen, maar een ei genoeg is. We krijgen wat toast, melk en koffie en thee. De pakjes jam staan op tafel. Na een hele tijd krijgen we 1 uitsmijter… of het zo goed is. Ja, we willen die man niet aan doen om nog een ei te bakken, we delen deze wel. We vertrekken met het gevoel, dat we goed geslapen hebben, maar deze plek niet voor herhaling vatbaar is. De eigenaren kunnen het eigenlijk niet meer aan, maar ik vermoed dat ze het nog nodig hebben.

We rijden naar Big Pitt, een kolenmijn in de buurt. Dit zouden we eerst doen op weg naar Rhymney, maar we wilden graag naar onze rustplaats gisteren. Het is maar een klein stukje terug. We komen om 09:47 uur bij Big Pitt aan. Ik had al gelezen dat het gratis was, dus wilde er even wat rondlopen, wat foto’s maken en door. Groot was de verbazing dat we zelfs een rondleiding onder de grond konden krijgen, begeleid door een gids. En wat een gids. Echt een bijdehante, slimme gids. Halverwege bleek dat er 2 mannen meeliepen, die zelf 47 jaar en ruim 40 jaar in de mijnen hadden gewerkt. Toen kregen we nog meer uitleg. Het was echt interressant en heel leuk om te doen en te bekijken. De groep na ons haalde ons bij het einde zelfs bij, zoveel extra informatie kregen we. Ja, het was echt een hele leuke ervaring! Kom je ooit in de buurt, pik dit mee, je zult er geen spijt van krijgen.

Rond 12 uur rijden we weg. We moeten nog ruim 3 uur rijden naar onze 2de verblijfplaats. We rijden door Brecon Beacons, een natuurpark en jeetje wat werden we al gauw getrakteerd op een schitterend landschap, met mooie uitzichten. Niet te beschrijven.

We stoppen om 12:56 uur, bovenop een heuvel, met een prachtig uitzicht in Llangynidr. Met dat we uitstappen om de broodjes klaar te maken, worden we getrakteerd om het gezang van de veldleeuwerik. Met het vogelconcert op de achtergrond, de wijdse schitterende uitzichten lunchen we. Hier kun je echt uren blijven staan, zonder dat het gaat vervelen, maar oké we moeten door.

Bij Bwlch komen we bij een hele smalle brug. Timo vermoedde dat hij er niet tussen paste, zo smal. Dus uitgestapt en gekeken of we het haalden, ja het paste, maar we hadden niet echt veel over, dus die hoeven we met de camper nooit te proberen. Maar we hebben er hartelijk om gelachen, grappig toch zoiets. Maar stiekem ook blij dat we er over waren.

Op een gegeven ogenblik kregen we een omleiding. De navigatie in de auto, herkende hem ook niet. Dus alle borden genegeerd, net als alle andere auto’s en ons vast gereden in het dorp daarna (Net als vele met ons). Dus toch maar gekeerd en jeetje wat zijn we dan gelukkig met Google maps. Die zag wel de wegversperring en leidde ons weer naar een juiste route.

Bij Maentwrog Community, konden wij ons niet meer beheersen en moesten we toch nog even uit stappen om een paar foto’s te maken van de prachtige omgeving. Jeetje wat indrukwekkend kan het landschap toch zijn.

We kwamen om 16:59 uur aan in Betws-y-Coed met 17 graden (en na 344 km). We zitten midden in Snowdonia, dus morgen eens wat minder in de auto zitten en wat minder ver rijden.

Maar nu moesten we nog op zoek naar wat te eten. De menukaart van het hotel vonden we niet echt interessant, bij de buren wel, maar blijkbaar kregen we op zondag een andere kaart die ons weer niet aan stond. Het dorpje ingelopen, oké, ook niet echt veel. Het werd voor mij voor het eerst fisch en chips, nog nooit gegeten. Het viel tegen, hahahahaha, dus was vermoedelijk ook de laatste keer. Timo had een hamburger op een broodje en ook het broodje viel tegen. Alleen Nigila had met haar kipnuggets mazzel. Hoop er op dat we morgen een keertje wat anders kunnen vinden.

Om half 12 gaan de oogjes weer dicht. Welterusten allemaal, tot morgen.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Betws-y-Coed

Rondreis Zweden 2022

Vrijdag 12 augustus 2022

Het is zo ver, wat heb ik dit keer uitgekeken naar deze vakantie, was echt toe aan vakantie en waarom, geen idee. Dus joepie we gaan vertrekken.

Om 5:00 uur ging de wekker, jeetje wat vroeg. En ik dacht dat we het meeste al in de camper gedaan hadden, maar op de een of andere manier kwamen er steeds meer spullen op tafel te liggen die we dan ook nog mee wilden nemen. Pfff. Ik hoopte (zoals altijd) om 06:00 uur te rijden. Het werd 06:38 uur. Ik snap op die vakantie vertrek ochtenden niet wat we nu allemaal doen, dat het ons niet lukt om in een uur te vertrekken. Maar oke we hebben vakantie, dus geen stress.

Eerst willen we de tank nog even volgooien voor vertrek. Bij de pomp waar we hem altijd volgooien hebben we pech. Er blijkt geen stroom op de pompen te staan en dus blijken we niet te kunnen pinnen en ook niet te kunnen tanken, het begint lekker. Dan de tweede pomp (gelukkig hebben we er meerdere in de richting van de grens). Die doet het gelukkig wel en dus vertrekken we met een volgegooide tank.
Het zonnetje schijnt laag en vol in onze gezichten. Ik zeg meestal, niet mopperen, je krijgt het cadeau, maar zo de zon in je giechel is toch wel vervelend, gelukkig hoeven we niet zo ver, hahahaha.

Om 07:45 uur rijden we bij Hazeldonk de grens weer over, op naar het noorden. Jeetje wat is het lekker rustig om de weg. Lekker hoor.

Om 10:000 rijden we de grens over bij Enschede. We genieten van de rustige weg en het zonnetje staat ondertussen hoger, dus dat gaat goed.

Ik had het niet moeten zeggen dat het zo rustig was, ik zie op een app dat er een stuk aan komt, wat 35 minuten vertraging geeft. Dit tussen Osnabruck en Bremen. We besluiten van de snelweg af te gaan en dan een stukje verder parallel te gaan rijden naar het noorden. Dus we gaan bij Bramsche de snelweg af en rijden noordwaarts. We zouden eerst na een half uur bij Berschenbruck weer terug de snelweg op rijden (dan hadden we nog een klein staartje van de file). Echter gezien het tijdstip besloten we om nog een half uur parallel te rijden om zo eerst nog even te lunchen voor we de snelweg weer op draaien. Dus lunchen we in de schaduw op een picknickbankje, vlak voor Cloppenburg.

En lang leve Duitsland, daar ze zijn ze altijd bezig met wegwerkzaamheden. We hebben er meerdere, maar eerlijk is eerlijk, we kunnen bijna overal doorrijden.
Eerst nog even langs Bremen. We hebben daar 1 file en Dit bleek een kijkfile. Er staat aan de andere kant zelf een helikopter midden op de snelweg. Dat is meestal een slecht teken. Daar in tegen staan er slechts 2 ambulances, 1 brandweer en 1 politie. Dat vind ik eigenlijk weer weinig.

Ook bij Hamburg geven ze 35 minuten vertraging en de verhalen die ik op Camperpret had gelezen over mensen die soms 5 uur en 1 iemand zelfs 7 ½ uur over Hamburg deden, deed mij vrezen met grote vrezen. Ik had ook voor alternatieven gekeken, maar die zijn er eigenlijk niet.

We besluiten rechtsom, oftewel via de oostelijke route te rijden, want dat ziet het minst rood. Helaas pakken we op de een of andere manier de verkeerde afslag en komen we in de stad Hamburg zelf terecht. Wat een ramp zeg, de verkeerslichten zijn vervelend, maar op een gegeven ogenblik, op nog geen kilometer van de snelweg (trouwens de westelijke rondweg) is het mis. We staan stil en schuiven echt eens in het kwartier een paar meter op. We doen dan ook ruim 2 uur over die ene kilometer. Pfff, geloof mij, toen waren we het echt zat. We besluiten dan ook om gelijk eens te gaan kijken naar een overnachtingsplek.

Met dat ik nog aan het zoeken ben, ziet Timo een Burgerking op de borden aangekondigd. We besluiten maar even een snelle hap te pakken voordat we naar een camperplaats of camping rijden. We zitten nog niet in Zweden, dus nog geen Allemansrecht en ik wil absoluut niet op een parkeerplaats van de snelweg gaan staan om te slapen.

De Burgerking blijkt echter dicht en het restaurant ernaast ook, dus instappen en verders. We besluiten de snelweg af te gaan en naar een camping te gaan. Dan zien we de bekende gele M. Daar dan maar even een snelle hap, even bestellen en we eten het op in de camper.

We hadden een camping ingetoetst, die bleek echter vol. Aan de overkant van de weg zit nog een camping, daar maar even informeren. Die heeft nog plek. De camper past precies door het paadje, het ziet er niet echt sjofel uit, maar wij hebben alle luxe bij ons en het is slechts voor 1 nacht. Ik denk maar zo, zo begon het in Wales ook… dus het kan alleen maar beter worden de komende dagen.

We kijken even wat tv (ja die zat er nu eenmaal in en er blijkt nog een abonnement van 1 van de vorige eigenaren op te zitten, dus ja, dan maken we er af en toe maar gebruik van. Had er geen tv in gezeten, dan hadden wij die zeker er niet in gemaakt.

Als ik naar de wc gaat, ziet het gebouw er van buiten stoffig, vol met rag, het gebouw kan zeker wel een likkie verf gebruiken. Timo ontdekt dat het toiletgebouw bij de camping waar we eerst geïnformeerd hebben, die aan de overkant van de weg ligt. Er een stuk beter uit ziet. Dus maar gebruik gemaakt van dat toiletgebouw.

We gaan kwart voor 11 naar bed. We hebben het wel gehad voor vandaag. Lekker slapen.

Om 00:58 uur schrik ik wakker van een geluid. Ik luister, wat hoor ik nu? Het lijkt wel een luchtalarm en hoe wakkerder ik word, hoe duidelijker ik het luchtalarm hoor. Het blijft maar gaan. Na 6 keer besluit ik toch maar Timo wakker te maken. Een luchtalarm zo midden in de nacht, dat kan toch niet goed zijn….. Ik maak Timo wakker, het kost wat moeite, maar hij bromt op een gegeven moment:”Wat is er?” Ik zeg:”Het luchtalarm gaat.” Maar met dat ik dit zeg, stopt het luchtalarm natuurlijk en hij hoort niets daarvan. Met gevolg, hij slaapt binnen een minuut weer in. Ik heb nog een tijdje liggen luisteren, maar daarna niets meer gehoord. En ik weet zeker dat het geen droom was….