Wat een mooi klooster & vreselijke route - Reisverslag uit Rečica ob Savinji, Slovenië van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu Wat een mooi klooster & vreselijke route - Reisverslag uit Rečica ob Savinji, Slovenië van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

Wat een mooi klooster & vreselijke route

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Nigila

30 Juli 2023 | Slovenië, Rečica ob Savinji

Het begint weer goed. Het is weer een nacht vol met veel regen en af en toe onweer,dus af en toe slapen en regelmatig wakker. Om 8 uur toch maar opstaan. Even de ochtendrituelen en bespreken wat te doen. De dag voorspelt weer veel regen, dus om dan naar boven bij Velina te gaan, hebben wij ook geen zin in. Dus maar een kasteel uitzoeken. We kiezen voor Olimj. Dat ziet er anders uit dan de normale kastelen…

Dus na het eten op pad. De camper heeft wat moeite om van het gras af te komen, maar het lukt zelfstandig… Mmmm ben benieuwd de komende dagen…

Ik zet na een half uur autoweg vermijden uit, want ik zag de borden al verschijnen en Timo had dit nog niet uitgezet.

Het is een mooie route. Het valt steeds meer op dat die Slovenen heel veel kerken hebben, heel veel kerken ook op onmogelijke plekken, Hoog boven op de heuvels, dat je echt zoiets hebt van hoe kom je daar in hemelsnaam. En niet 1x maar echt regelmatig. We hebben weer mooi vergezichten en genieten van de reis.

Rond half 12 komen we in Olimje aan. We parkeren de camper op 2 parkeerplaatsen, trekken de handrem heel goed aan, want we staan behoorlijk schuin en stappen uit. Zullen we eerst eten of eerst bezoeken. Timo vraag of het klooster wel te bezoeken is. Mja, daar heb ik me eigenlijk niet in verdiept, maar ik ga er wel van uit, anders hadden we niet zo ver hoeven te rijden denk.

Dus eerst maar eens kijken. De eerste deur, die van de kerk slaan we eerst over en gaan de tweede deur in. Verwachtend dat daar de kassa zou zijn, maar nee, je kon zo binnen lopen en zo naar de binnenplaats van het klooster. Eerst maar de sanitaire stop dan. Er komt een nonnetje aanlopen, die ons vriendelijk groet:”Dobre dan.” Uiteraard groeten we vriendelijk terug. Zij gaat het klooster binnen. Maar daar er verboden toegang / privat staat (ja ja, niet in het Nederlands, maar in het Sloveens…. Neem ik aan en in het Engels). Dus ja, wij volgen niet.

Ik zie Engelstalige en Duitstalige folders staan over het klooster. Daar ben ik altijd wel voor, want ik vind het leuk om de geschiedenis te lezen. Ik loop terug maar Nigila heeft mooie beschilderde plafonds en muren gezien dus die loopt door. Ik volg. Wauw wat gaaf, dit blijkt een oude apotheek of zo. Wat zijn de schilderingen mooi en al die kasten, de kruiden, je ruikt ook dat er een bijzondere kruiden geur hangt, de oude kassa. Ja een hele mooie ruimte. Echt met bewondering rond gekeken.

Hierna was de kerk aan de beurt. Daar werd ik ook stil van. Zo zwart, maar toch zo indrukwekkend. We kijken in de kerk rond en langere tijd lopen we met z’n drietjes daar rond. Echt ongelofelijk dat er zo weinig toeristen hier lopen. Als er dan toch nog een paar toeristen de kerk binnen komen, blijken dat ook Nederlanders die dit gevonden hebben. Echt heel indrukwekkend. Ja, ik zou bijna zeggen dat moet je met je eigen ogen gezien hebben.

Nadat we alles bekeken hadden, liepen we nog een heel klein rondje en daarna terug naar de camper. Natuurlijk hadden we nog steeds niet gegeten. Timo wilde al terug rijden, maar ik vroeg hem (gezien het net half 1 was) of er niet nog wat in de buurt was. We zagen dat er op een kilometer of 4,5 afstand nog een kasteel was, nou die konden we wel even meepikken vonden we. We tikte op route en start en daar gingen we.

De route werd op vage wijze langer tot 11 kilometer, maar daarna minderde die dan toch. Na een kilometer of 3 reden we ineens de grens met Kroatië over. Oké het kasteel lang blijkbaar in Kroatië, maar geen probleem, dan bezochten we die daar. Echter 2 km voordat we er waren, werd de weg heel stijl, smal en ging over op onverhard. Dat zagen we niet zitten. We wisten niet wat we tegen zouden komen en dan konden we geen kant op, dus oke het werd een fotomomentje en meer niet. We hadden nog op Mappie gekeken of er toevallig een andere route was, maar nee, het wat deze route of niet. Besloten door te rijden en te gaan eten als we een plek tegen kwamen.

Niet veel verder zagen we een grote parkeerplaats. Dat werd de lunchplek, wat een uitzicht hadden we daar. Het bleek best nog wel een drukke parkeerplaats ook. Dus op het moment dat we klaar met eten waren zouden we door gaan. Ik had alleen miniatuurhuisjes rond de parkeerplaats gezien, dus snel even wat foto’s hiervan genomen. Als ik het goed begreep waren het een soort van miniaturen van gebouwen die in de buurt stonden. Echt grappig gedaan en je kon er zo tussendoor lopen.

Timo had ondertussen op Mappie gekeken en gezien dat die een klein rondje zou maken voordat we weer terug naar Slovenie zouden rijden om weer terug naar de camping te gaan. Helemaal goed.

Een van de nadelen van Mappie is dat hij niet weet dat wij in een camper rijden. Wij hebben wel een campertomtom, maar die kwam steeds naar beneden zeilen, dus die maar aan de kant gelegd, mede omdat Mappie meestal het meest up to date is. Maar je raadt het al natuurlijk. We volgenden braaf Mappie zijn route. Op een gegeven ogenblik moesten we rechts af. Met dat we die weg in reden zag ik 2 bewoners met verbazing ons nakijken.

Nou al gauw snapte ik waarom. Jeetje wat een smalle weg, geen plek om te keren en die zou 5 kilometers duren. Jeetje wat had ik het niet naar mijn zin. Het was smal, de takken kwamen regelmatig langs en over de camper geschuurd en jeetje wat had ik het niet naar mijn zin. Ik hou wel van avontuurlijke weggetjes, maar deze was er 1 van de catogorie niet te doen. Het zweet liep me letterlijk van mijn hoofd. Ik hield mij angstvallig vast en ik heb wel 100 keer gezegd: “Oh my god”. Had ik al gezegd dat ik het echt niet naar mijn zin had. En het was natuurlijk ook niet vlak.

Op een gegeven ogenblik kwamen we een meneer tegen, dus hielden we nog meer in. Het nadeel was dat daarna een behoorlijke steile helling kwam. De camper is een automaat, dus dit schakelde op het slechtste moment terug naar zijn 1 en viel stil. Dus Timo geeft opnieuw gas en de banden slippen door. Ik zei nog, laat hem terug zakken en neem de helling opnieuw door wat meer gas te geven, doch nee, met doorslippende banden kwamen we boven, nu was er helemaal geen weg meer terug. Het nadeel was alleen dat de route ondertussen zich ook had aangepast in nog 7 kilometers. Toen had ik het helemaal niet meer.

Op een gegeven ogenblik kwamen we bij een splitsing, Mappie zei dat we naar rechts moesten, doch naar links zag er net iets breder uit, dus eigenwijs voor links gekozen. Nou dat hebben we geweten. Dat bredere (en dan bedoel ik dat die 10 cm breder was even he, niet dat we daar auto’s konden passeren). Maar het werd al snel weer even smal als eerst en nog erger, het eindigde in gras. Mappie vertelde dat daar een weg liep, maar die liep er echt niet en ja, toen moesten we keren. Nu was het enige voordeel dat daar een huis gebouwd werd en er een oprit lag. Het lukte dan ook om te keren en had ik het naar mijn zin? Nee ik had het echt niet naar mijn zin. Jongens wat was ik benauwd.

Na veel gezweet, gemopper en angst kwamen we dan eindelijk weer op een normale weg uit. Wat heb ik veel gezucht van opluchting. Jongens wat een vreselijk route was dit. Dit hoop ik nooit meer mee te maken met een camper van ruim 7 meter lang.

Maar oké we zijn veilig thuis gekomen en daar het zondag was, wij nog weinig in de vriezer hadden liggen en de winkels dicht waren, hebben we besloten om uit eten te gaan. Daar ze weer slecht weer voorspelden, kozen we voor camping menina, deze ligt aan de overkant van de rivier en dat is de camping die we blijkbaar niet geboekt hadden. Het was 4 kilometer, dus hop de fietsen gepakt en naar de overkant gereden. We hebben de fietsen voor de zekerheid maar onder een afdakje gezet (en aan elkaar vast) en er bleek na een minuut of 20 een plekje vrij te komen. Dus geduldig gewacht.

Het werd een hoge tafel met krukken, maar anders was het niet. Timo en ik kozen de T-bone, nee die hadden ze niet meer. Oke dan de rib-eye, nee die hadden ze ook niet meer. Toen heb ik maar voor kipfilet gekozen varkensmedaillons en Nigila een pizza. Terwijl wij aan het wachten waren op ons eten brak de hemel weer open. Jeetje, het kan hier volgens mij ook nooit een zacht regenen ook. Wat een water komt er altijd naar beneden zeg. Natuurlijk volgden de bliksemflitsen en harde donderklappen ook al weer snel. Pfff wat een bui weer. Op een gegeven ogenblik spoot het water van het dak zo het terras op. Dit werd opgelost met een paar dienbladen in de dakgoot te zetten, die het water tegenhield en weer in de goot deed belandden.

Op een gegeven ogenblik zaten we precies op de grens van hard regenen en en een soort van miezeren. Als je naar links keek dan goot het en als je naar rechts keek miezerde het nog een beetje. Op het moment dat het nagenoeg droog was, hebben we snel afgerekend en zijn we naar de camping terug gefietst. Aan de plassen te zien is er hier ook genoeg gevallen. Dat kan ook haast niet anders, want Menina ligt denk hemelsbreed net 500m van deze camping af. Ik ben wel blij dat wij nu op deze camping zitten. Menina is echt een hele grote camping, veel Nederlanders, hutje bij mutje op elkaar en ik hoorde al een soort van disco waarbij Leef van Andre Hazes jr door de speakers galmde. Dus nee, blij dat we niet aan de overkant zitten. Geef mij dit rustige campingkje maar.

Maar het is ondertussen 23 uur, dus ik zeg welterusten. Ik loop nog 2 dagen achter, maar dat komt vast wel goed, net als de foto’s voor FB…. Welterusten en tot de volgende keer.


  • 31 Juli 2023 - 07:45

    Sylvia Scharp:

    Wat een angstige rit was dat. Brr

    Wel mooi de kerken die je beschreef.


  • 01 Augustus 2023 - 22:41

    Sanne Samuäl:

    [e-1f923][e-1f923] Ik zie je al helemaal zitten in die camper op dat weggetje [e-1f923][e-1f923]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Rečica ob Savinji

Slovenie 2023

Wat een voorbereiding dit keer. Twee dagen na haar Havodiploma uitreiking (= 6 juli 2023), bleek Nigila voor de 4de keer Corona te hebben. Het bijzondere is dat ze er elke keer meer last van heeft.

Timo en ik gaan door, tot afgelopen woensdagavond 12 juli, ik had een middagdienst en ik kreeg een berichtje dat Timo alvast naar bed was. Hij voelde zich beroerd, hoofdpijn hoesten enz. Nu ging ik ook met een lichte hoofpijn naar bed, maar voor de rest viel het wel mee.

Echter bleek Timo donderdagochtend voor het eerst in zijn leven ook Corona. Ik stortte ’s middags ook in. Koorts, hoesten, moe, dus in slaap gevallen tot half 5 op de bank. Half kopje soep op en hup naar bed.

De andere dag gaat het al een klein beetje beter met Timo, hij komt al wat vaker uit zijn bed. Terwijl ik eigenlijk alleen op bed ligt, ene moment vind ik het te warm, dan weer ijskoud, hoesten, koorts, dus wel drinken, niet eten… pfff.

Tegen mijn eigen wil in, toch ziek gemeld, ik zou niet weten hoe ik op mijn werk alert moet blijven. Maar ja ziek melden vlak voor je vakantie… en vakantie, kan ik mij op dit moment ook niets bij voorstellen… pfff.

Toch wilde Timo de camper naar huis halen. Dus camper naar huis gehaald en daarna snel weer terug in bed. Er moet nog zo veel gebeuren, zowel in huis als voor de vakantie, maar ik heb er geen energie voor. Ook Timo heeft zijn beduurtjes nog nodig om bij te tanken tussen alles door.

De nacht van vrijdag op zaterdag is echt een ramp geweest. Om 3 uur maar uit bed gestapt en beneden op de bank gaan liggen. Dus met een beetje dommelen en veel gehoest om half 8 naar bed vertrokken toen Timo er uit kwam.

Timo heeft de boodschappen dit keer gedaan. Ik maak meestal lijstjes en loop dan nog even door de winkel om te kijken of we nog wat zien wat ik ook niet moet vergeten. Maar oké in het buitenland zijn ook supers en ik vind het wel best allemaal. Ook Timo vertrekt weer tussen door een uurtje naar bed. Echt de timing is echt hopeloos, maar oké beter voor de vakantie dan tijdens de vakantie moeten we maar denken..

Ik begin me wel een beetje beter te voelen. Dus ik heb vandaag wel al wat kleding in de camper gelegd en daarna snel terug op de bank om bij te komen van deze marathon. Jongens jongens wat een timing. Ik ben dat ziek zijn echt al spuugzat.

Ik hoopte dat over zou zijn en dat ik morgen, zondag dan wel zou kunnen werken. Maar daar ik nog steeds koortsvlagen heb en iedere inspanning voelt alsof ik een soort van marathon heb gelopen en ik dan eerst weer een tijdje plat moet om even bij te tanken, lijkt me 8 uur naar het werk nog te veel gevraagd. Zeker is dat we morgen nog niet vertrekken.

Ik hoopte eerder een beetje na de ochtenddienst te vertrekken, maar pfff, ik moet er nu niet aan denken, uren in de camper.

Zelfs maar afwachten of het maandag wordt.. We gaan het zien. Hoop in ieder geval op een betere nacht dan afgelopen nacht en dat de koorts helemaal weg blijft en het allemaal een beetje over is voor we vertrekken.

Ik vrees dat als ik nog zo hoest, dat de rest van de bewoners in en rond de camper ook slechte nachten gaan hebben

Recente Reisverslagen:

31 Augustus 2023

Maribor

03 Augustus 2023

Laatste vakantiedag

02 Augustus 2023

1ste terugreis dag

01 Augustus 2023

Campingdag

01 Augustus 2023

Veel regen gehad in de nacht.
Nigila

Als u geen zin hebt om onze vakanties binnen te krijgen, dan kunt u zich gewoon afmelden in de lijst. Ik vind het ook leuk om een af en toe een reactie op onze verslagen te krijgen. Doei groetjes aan iedereen van ons allemaal!

Actief sinds 25 Mei 2009
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 238964

Voorgaande reizen:

15 Juli 2023 - 06 Augustus 2023

Slovenie 2023

22 April 2023 - 26 April 2023

Le champ neuf 2023

19 Februari 2023 - 25 Februari 2023

Zuruck nach Neukirchen am Grossvenediger

12 Augustus 2022 - 02 September 2022

Rondreis Zweden 2022

23 April 2022 - 06 Mei 2022

Wales, na 2 jaar: "here we come...."

23 Oktober 2021 - 27 Oktober 2021

Met de camper op pad...

18 Augustus 2021 - 03 September 2021

Texel verder verkennen

01 Mei 2021 - 08 Mei 2021

Luttenberg, hier komen wij.

01 Juli 2019 - 21 Juli 2019

Saint Aubin sur mer..

03 Maart 2019 - 10 Maart 2019

Sulzau (Neukirchen am Grossvenediger

26 April 2018 - 05 Mei 2018

Rabitt Hill

23 Oktober 2017 - 26 Oktober 2017

Amsterdam... de meiden gaan samen op stap

15 Juli 2017 - 31 Juli 2017

Badgastein (oostenrijk)

26 Februari 2017 - 05 Maart 2017

Wintersport: Neukirche am Venedigerblick again !

27 Augustus 2016 - 03 September 2016

Rabbit Hill, Landal camping in Nieuw-Millingen

14 Augustus 2016 - 22 Augustus 2016

La douce France - Camping le Champ Neuf

06 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Texel verkennen 2016

12 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Op naar de Groe...

24 April 2015 - 09 Mei 2015

Het Neusiedler Meer in Oostenrijk (Burgenland)

14 Februari 2015 - 21 Februari 2015

Hopelijk weer eens skiën...

09 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Luxemburg

03 Juni 2014 - 10 Juni 2014

Picardië

27 April 2014 - 02 Mei 2014

Helgoland

23 Maart 2013 - 26 Maart 2013

Vogels spotten

12 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Herfstvakantie in Frankrijk 2012

19 Juli 2012 - 01 Augustus 2012

Op naar de Noord-Bohemen

07 Mei 2012 - 21 Mei 2012

De Franse kust verkennen met de camper

25 Maart 2012 - 01 April 2012

Neukirchen am Großvenediger 2

21 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Pony park city met aansluitend op pad met de campe

04 Juni 2011 - 11 Juni 2011

een week naar Hovborg

23 Januari 2011 - 31 Januari 2011

Neukirchen am Großvenediger

09 Januari 2010 - 16 Januari 2010

Skiën in Mühltal (Tirol - Oostenrijk)

04 September 2009 - 20 September 2009

Heerlijk naar de Boerderij

Landen bezocht: