LVOMT en braderie in De Cocksdorp - Reisverslag uit Texel, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu LVOMT en braderie in De Cocksdorp - Reisverslag uit Texel, Nederland van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

LVOMT en braderie in De Cocksdorp

Door: Irma Kion

Blijf op de hoogte en volg Nigila

26 Augustus 2021 | Nederland, Texel

LVOMT = Luchtvaart en oorlogsmuseum Texel

Gisterenavond begon het al steeds harder te waaien, dus ik had besloten om mijn oordoppen in te doen, voor een rustige nachtrust.

Little lady nog even horen mopperen over een mug en de vliegenmepper die ze onder haar kussen had gelegd, maar daarna ben ik heerlijk in slaap gevallen.

Oké vroeg wakker, maar na een kleine wandeling naar het sanitairgebouw (ligt aan de andere kant van de camping), snel weer terug gedoken. In de voortent was het slechts 15 graden brrrrr. Tot een uur of negen vol kunnen houden, toen besloten om er uit te gaan en in de caravan te ontbijten, daar was het tenminste 19 graden, net iets behagelijker.

The little lady wilde geen deet pakken, dus heeft 6 grote muggensteekplekken op haar armen, schouder, been en boven op haar ooglid. Ik gok dat ze vanavond toch de Deet zal pakken. De muggenlamp brand ook, hopelijk helpt het.

Na het eten zijn we naar het vliegveld van Texel gereden, waar ook het Luchtvaart en Oorlogsmuseum Texel te vinden is. Het is een klein museum, maar wel een leuke en heeft een paar mooie spullen verzameld.

\Wist je trouwens dat Texel pas 20 mei 1945 bevrijd is door de Canadezen, terwijl in de rest van Nederland de Duitsers al op 5 mei de wapens hadden ingeleverd? En dat er aan het eind van de oorlog veel mensen gesneuveld zijn op het eiland, terwijl Texel de rest van de oorlog redelijk rustig was doorgekomen?

Wil je er meer van weten: https://www.texel.net/nl/over-texel/historie/de-opstand-der-georgiers/

Na dit leuke museumpje zijn we terug naar de camping gegaan om te lunchen.

Hierna was ons voornemen om het hogerop te zoeken. Bijna 200 traptreden hoger wel te verstaan. Echter in deze coronaperiode, moet je van te voren een tijdslot boeken om de vuurtoren te mogen beklimmen. Laat nu op zijn vroegst zaterdag pas weer plek zijn om die te beklimmen. Dan maar even naar het weer kijken. Zaterdag geven ze 75% kans op regen af en zondag 17%. Dan maar een tijdslot reserveren voor zondag29 augustus.

Mmmm, op de terugweg van het museum hadden we gezien dat het markt zou zijn in De Cocksdorp, oké braderie… voor mijn gevoel bijna hetzelfde. We besloten op onze fietsen te springen en naar De Cocksdorp te rijden.

Het blijft spannend, want we hadden eerder deze week al gemerkt dat mijn fiets “aanliep” en vreemde geluiden maakte tijdens het fietsen. Bij een nadere inspectie blijken er 2 spaken gebroken te zijn in mijn voorwiel. Dus die moet echt voor een beurtje als we terug zijn in Hulst.

Op de heen (en later ook op de terugweg) nog even langs het water gereden en dacht ik dat drieteentjes meeuwen waren, nee dus. Het blijken echt superschattige strandlopertjes / steltlopertjes, wat een leuke beestjes zijn dat zeg. Daar het hoog water was, zaten ze amper 10 meter bij ons vandaan aan de waterkant te scharrelen. Nu snap ik dat Timo die graag eens op de gevoelige plaat vast wil leggen, die zijn echt leuk!

Op de brasserie heeft Nigila een mok voor haar mokken verzameling gekocht en ik een lekker warm vest. Ik kijk er nu al naar uit dat ik die aan kan trekken. Daar ook nog maar even wat gedronken op een terras en naar de mensen gekeken die langs liepen. Eigenlijk is dat ook best leuk om af en toe te doen en te kijken wat voor een bijzondere wezens er af en toe tussen lopen.

Terug op de camping is iedereen achter de computer gedoken. De een op haar minecraft, de andere aan haar dagboek en nummer drie is foto’s aan het uitzoeken en bewerken.

Voor vanavond staat pannenkoeken bakken op het programma en daar er amper wolken aan de lucht staan, de zon schijnt, misschien eindelijk een spelletje blokken (als Timo niet op zoek gaat naar het kleine grut…)

Dus ik zeg nu alvast, tot morgen. Het is dan weer een campingdag en ik weet zelf nog niet of ik wel of niet de vlinderval nog een keertje aan zal zetten. Ik zie op tegen nog eens 884 nachtvlinders, maar ja die 25 nieuwe soorten waren wel weer heel leuk. Je gaat het morgen lezen. Ik weet het nog niet….

Doeiii tot de volgende

• 26 Augustus 2021 - 19:45

Sylvia Scharp :

Leuk weer jou verslag te lezen.
    Vervelend van die muggen beten.
    Doeiii

Verslag uit: Nederland, Texel

Texel verder verkennen

We hebben gisteren de caravan gehaald. De 18de vertrekken we naar Texel.

Weer een vakantie, kort na het verlies van een ouder.

Oma Kip vond het altijd vreselijk als één van haar kuikens te ver van het nest ging. Het afscheid was altijd moeilijk.

Daarom werden er dan ook, via de Whatsapp, heel veel foto's verstuurd tijdens onze vakantie. Het begon al bij het vertrek en van de Tomtom, zodat ze zag hoe laat we ongeveer aan kwamen. dan van onderweg, en als we aankwamen, voordat we met de voortent begonnen, om haar gerust te stellen dat haar kuikens veilig aangekomen waren in een ander nest.

Daarna regelmatig van de temperatuur, de highlights van de dag, het eten. Natuurlijk las ze alle reisverslagen en belde we een paar keer per week.

Het zal nog vreemder zijn dan anders, er is nu helemaal geen ouder meer om kleine souvenirtjes voor te kopen, een kaartje naar te sturen..

Toch vertrekken we 18 augustus 2021. Tijd voor elkaar, tijd om met elkaar te zijn en samen alles verwerken.

De lijst met mensen die mee lezen wordt ook steeds korter, maar ach het is ook ons dagboek voor als we ooit het fotoalbum maken. :-).

Dus bedankt voor jullie belangstelling en tot van de week (tenminste als de wifi een beetje werkt op de camping :-) ).