De oude stad van Stockholm bekijken - Reisverslag uit Skarpnäck, Zweden van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu De oude stad van Stockholm bekijken - Reisverslag uit Skarpnäck, Zweden van Nigila Jansen - WaarBenJij.nu

De oude stad van Stockholm bekijken

Door: Irma Kion

Blijf op de hoogte en volg Nigila

24 Augustus 2022 | Zweden, Skarpnäck

Ook vanmorgen gaat de wekker. Wel iets later dan gisteren gelukkig. Nu om half 8. We willen om 9 uur de bus halen om naar Stockholm te gaan. Gisterenavond al kaartjes gekocht voor 24 uur en we zijn gisterenmiddag nog even richting het zwembad gelopen om te kijken of daar een bushalte is. Ja die is er inderdaad. Lijn 401 komt daar. Dus weer terug naar de camping gelopen en toen het eten klaar gemaakt. Het wordt spaghetti. Lekker hoor.

Na het eten even in de boekjes geneusd wat we willen gaan bekijken in Stockholm. In ieder geval de oude stad. Dus daar beginnen we en dan kijken we wel hoeveel tijd we daarna hebben en waar en of we nog ergens ander heen gaan.

We lopen op tijd naar de bus, want Timo heeft een app gedownload en we blijken lijn 816 te moeten hebben en die kwam niet op de plek waar wij gekeken hebben. We lopen even rond en na een minuut of tien zien we inderdaad ook nog een andere bushalte. Dus daarheen. Toen we daar aan kwamen bleken daar inderdaad twee lijnen aan te komen, waarvan één lijn 816. Alleen de vertrektijden kloppen niet helemaal, we zullen zien. Op een gegeven ogenblik zien we nog een paar mensen van de camping aan komen lopen. We zeiden dus tegen elkaar, oh, die zullen ook wel hierheen komen. Maar nee, ze steken de straat over en lopen de andere kant op naar een bushalte verderop. Oh ja, dat kan ook nog. En wij zullen die ook wel moeten hebben, want wij zitten ten noorden van Stockholm en de bushalte aan de overkant gaat in zuidelijke richting. Daar dus heen gelopen en ja, die tijden kloppen inderdaad wel. Dus de Duitse campinggasten bedankt. Ze moesten lachen. Gisteren waren ze ook al naar Stockholm geweest en waren inderdaad op de bus gestapt waar wij stonden en konden dus na 5 stops weer terug omdat het de verkeerde kant op bleek. Gelukkig wij waren niet de enige, maar gelukkig op tijd ontdekt.

Na 19 stops moesten wij overstappen op de Metro. Daar moesten we slechts 3 haltes in, maar werden ondertussen wel gecontroleerd (alles was uiteraard in orde). In Gamla Stan zijn we uitgestapt. Dit was de halte van de oude stad.

We wandelen de oude stad in. Komen bij een kerk, maar die gaat pas om 11 uur open. Het is net 10 uur, dus daar gaan we niet op wachten, dat doen we vanmiddag wel eens. We lopen door smalle leuke straatjes en komen op een gegeven ogenblik bij het koninklijk paleis (en de kathedraal), want die staan op hetzelfde plein. Echter stond die geheel in het plastic verpakt (Zou Christo langs zijn geweest?). Het paleis stond ook half in het plastic namelijk. Met dat we wat foto’s staan te maken, zien we ineens politie aan komen op de motor, daarachter op de paarden, daarachter koetsen en nog eens een dikke auto. Dat is bijzonder. Nadat dit voorbij is, lopen we het paleis in, tenminste, ook dit gaat maar een stukje. Alles is afgezet, er zijn bodes, er zijn afzettingen en soldaten. Timo vraagt even na bij een van de bodes of er iets speciaals aan de hand is. Ja. Vandaag blijken de nieuwe ambassadeurs aan de koning voorgesteld worden. Vandaar alle ceremonie die er om heen gaande is.

Nadat we weggelopen waren, kwamen ineens de koetsen weer aangereden uit het paleis en de wachter groette en de bodes groette, dus nog maar even gekeken.

Hierna bleek de soldaat die op wacht stond gewisseld te worden, dus ook maar even naar gekeken.

Dan toch naar de achterkant van het paleis gelopen. Ook daar was nog van alles te doen qua ceremonies en blijkbaar rouleren de wachters, want de soldaat die voor stond, kreeg nu een plek aan de achterzijde, degene die hij verving ging weer een stuk naar links en zo werden de soldaten één voor één vervangen tot de laatste, die mocht mee naar binnen.

Hierna zijn we de kathedraal eens van binnen gaan bekijken. Wat een machtig mooie binnenkant heeft deze. Hele grote beelden, echt alles is daar groot. De schilderijen, de houten beelden, de muurbeelden, de klok, de graven. Echt alles. Ook was er veel bladgoud aanwezig. Zeker geen spijt dat we deze bekeken hebben. Timo’s kant was katholiek. Dus werd er bij bijzondere gelegenheden altijd een kaarsje door oma aangestoken in de kerk. Voor diploma’s, examens, overlijden, vakanties, nou ja, regelmatig. Nu was zij natuurlijk ook kosteres, dus zij kwam er regelmatig, maar voor dit soort gelegenheden ging ze speciaal naar haar kerk om een kaarsje te branden. Sinds het overlijden van opa Nemo, branden wij ook altijd een kaarsje. Enkel in Wales hadden wij geen ponden, dus in Wales hebben wij dit nooit gedaan. Hier in de kathedraal konden we ook met euro’s een kaarsje kopen, aansteken en neerzetten. Dus hebben wij dit ook gedaan en even stil gestaan aan hen die wij missen.

Hierna naar buiten gelopen en wij hoorden de muziekband spelen bij het koninklijke paleis. Dus daar weer heen gelopen. De muziekband kwam het plein afgelopen. Het grappige is dat de Zweden blijkbaar nog chauvinistischer te zijn dan de Fransen (behalve dat ze wel Engels spreken als je Engels tegen hen spreekt). Maar de schrikborden zijn geel / blauw, de trommels van de muziekband zijn geel/blauw, de politie is geel/blauw. Overal komen de kleuren van hun vlag in terug. Echt grappig.

Met dat we daar nog even stonden, hoorden wij dat om 11 uur er nog wat zou gebeuren. En ja hoor, de soldaten renden in gelid naar voren, ze kwamen met een vlag aan lopen, er was een “toeteraar” en de paarden, koetsen en dergelijke kwamen weer terug naar het paleis (leeg zo te zien, ik denk om de ambassadeurs weer op te halen). Het was echt heel bijzonder dat dit vandaag, terwijl wij hier waren allemaal plaats vond. Dit zal altijd bij Stockholm horen.

Hierna liepen wij echt weg van het paleis (en besloten ook niet meer terug te gaan voor de wisseling van de wacht, we hadden al zoveel bijzondere momenten daar meegemaakt, dat we dat overslaan). We lopen de winkelstraatjes in en lopen meerdere winkeltjes in. Heerlijk die souvenirwinkeltjes.

Rond 12 uur komen we op een plein met allemaal gekleurde oude huizen. We besluiten daar te lunchen. Kiezen broodjes met kaas/ham en met Kalkoen. Jeetje wat een broodjes kregen wij. Echt groot. Heerlijk gegeten.

Na het eten wandelen we verder door de oude stad, steken het water over naar het stadhuis en kijken ook daar nog even rond. We beginnen echter onze voeten te voelen, dus wandelen terug naar de oude stad. Kopen een lekker ijsje en wandelen door. We komen op de één of andere manier weer bij de kerk die vanmorgen nog gesloten was. Die gaan we nu bekijken, ….. dachten we.

Het is 15:04 uur en de kerk was open tot 15 uur. Oké die wordt het dus niet vandaag zegt Nigila. En gelijk heeft ze. Dan nog maar een paar winkeltjes in en uit. Om een uur of vier hebben we het wel gehad. Het is echt onmogelijk om Stockholm in 1 dag te bekijken. De oude stad hebben we voor het grootste gedeelte gezien, nu terug naar de camping.

Timo opent de app weer. We stappen op een hele andere plek uit de Metro, dan we heen zijn ingestapt. We lopen het station uit en ja hoor, geen bushalte met 816 er op, terwijl die er toch ergens zou moeten zijn volgens de app. Dus toch maar even naar binnen gelopen en daar te vragen waar we die konden vinden. Links, een stuk verderop weer rechts, dan weer naar links of was het rechts en daar moest lijn 816 komen. Oké dan die kant op. Het was stiekem wel een stukje lopen en werd nergens aangegeven. Blij dat we het gevraagd hebben. We vinden de bushalte (en ja, wij hebben nu goed opgelet of we aan de goede kant stonden). We zagen 816 komen, maar we mochten niet mee. We zagen ook 5 bussen 173 en nog een 816 die ons neus voorbij ging. De derde mochten we dan eindelijk toch in en kwam alles nog goed.

We waren rond vijf uur terug op de camping. Even een half uurtje chillen voordat we eten klaar zouden maken. We eten ragoutbakjes met ragout en soep. Een makkelijke maaltijd, maar we waren vergeten om wat vlees uit de vriezer te halen. Dit is ook lekker.

We doen vanavond ons eigen plan. Dus ik ben weer bij met mijn dagboeken. Alleen polarsteps nog even bijwerken en de foto’s van mijn telefoon naar de externe harde schijf te zetten. Ik wil nog even kijken hoe hiervandaan verder. We zitten op ons hoogste punt in Zweden en gaan weer afzakken richting huis. In kleine stukjes dat wel, maar totaal nog niet gekeken hoe en wat. We gaan het zien en jullie gaan het horen…

Welterusten.

• 25 Augustus 2022 - 07:24

Sylvia Scharp :

Dat was een geweldige dag.

Verslag uit: Zweden, Skarpnäck

Rondreis Zweden 2022

Vrijdag 12 augustus 2022

Het is zo ver, wat heb ik dit keer uitgekeken naar deze vakantie, was echt toe aan vakantie en waarom, geen idee. Dus joepie we gaan vertrekken.

Om 5:00 uur ging de wekker, jeetje wat vroeg. En ik dacht dat we het meeste al in de camper gedaan hadden, maar op de een of andere manier kwamen er steeds meer spullen op tafel te liggen die we dan ook nog mee wilden nemen. Pfff. Ik hoopte (zoals altijd) om 06:00 uur te rijden. Het werd 06:38 uur. Ik snap op die vakantie vertrek ochtenden niet wat we nu allemaal doen, dat het ons niet lukt om in een uur te vertrekken. Maar oke we hebben vakantie, dus geen stress.

Eerst willen we de tank nog even volgooien voor vertrek. Bij de pomp waar we hem altijd volgooien hebben we pech. Er blijkt geen stroom op de pompen te staan en dus blijken we niet te kunnen pinnen en ook niet te kunnen tanken, het begint lekker. Dan de tweede pomp (gelukkig hebben we er meerdere in de richting van de grens). Die doet het gelukkig wel en dus vertrekken we met een volgegooide tank.
Het zonnetje schijnt laag en vol in onze gezichten. Ik zeg meestal, niet mopperen, je krijgt het cadeau, maar zo de zon in je giechel is toch wel vervelend, gelukkig hoeven we niet zo ver, hahahaha.

Om 07:45 uur rijden we bij Hazeldonk de grens weer over, op naar het noorden. Jeetje wat is het lekker rustig om de weg. Lekker hoor.

Om 10:000 rijden we de grens over bij Enschede. We genieten van de rustige weg en het zonnetje staat ondertussen hoger, dus dat gaat goed.

Ik had het niet moeten zeggen dat het zo rustig was, ik zie op een app dat er een stuk aan komt, wat 35 minuten vertraging geeft. Dit tussen Osnabruck en Bremen. We besluiten van de snelweg af te gaan en dan een stukje verder parallel te gaan rijden naar het noorden. Dus we gaan bij Bramsche de snelweg af en rijden noordwaarts. We zouden eerst na een half uur bij Berschenbruck weer terug de snelweg op rijden (dan hadden we nog een klein staartje van de file). Echter gezien het tijdstip besloten we om nog een half uur parallel te rijden om zo eerst nog even te lunchen voor we de snelweg weer op draaien. Dus lunchen we in de schaduw op een picknickbankje, vlak voor Cloppenburg.

En lang leve Duitsland, daar ze zijn ze altijd bezig met wegwerkzaamheden. We hebben er meerdere, maar eerlijk is eerlijk, we kunnen bijna overal doorrijden.
Eerst nog even langs Bremen. We hebben daar 1 file en Dit bleek een kijkfile. Er staat aan de andere kant zelf een helikopter midden op de snelweg. Dat is meestal een slecht teken. Daar in tegen staan er slechts 2 ambulances, 1 brandweer en 1 politie. Dat vind ik eigenlijk weer weinig.

Ook bij Hamburg geven ze 35 minuten vertraging en de verhalen die ik op Camperpret had gelezen over mensen die soms 5 uur en 1 iemand zelfs 7 ½ uur over Hamburg deden, deed mij vrezen met grote vrezen. Ik had ook voor alternatieven gekeken, maar die zijn er eigenlijk niet.

We besluiten rechtsom, oftewel via de oostelijke route te rijden, want dat ziet het minst rood. Helaas pakken we op de een of andere manier de verkeerde afslag en komen we in de stad Hamburg zelf terecht. Wat een ramp zeg, de verkeerslichten zijn vervelend, maar op een gegeven ogenblik, op nog geen kilometer van de snelweg (trouwens de westelijke rondweg) is het mis. We staan stil en schuiven echt eens in het kwartier een paar meter op. We doen dan ook ruim 2 uur over die ene kilometer. Pfff, geloof mij, toen waren we het echt zat. We besluiten dan ook om gelijk eens te gaan kijken naar een overnachtingsplek.

Met dat ik nog aan het zoeken ben, ziet Timo een Burgerking op de borden aangekondigd. We besluiten maar even een snelle hap te pakken voordat we naar een camperplaats of camping rijden. We zitten nog niet in Zweden, dus nog geen Allemansrecht en ik wil absoluut niet op een parkeerplaats van de snelweg gaan staan om te slapen.

De Burgerking blijkt echter dicht en het restaurant ernaast ook, dus instappen en verders. We besluiten de snelweg af te gaan en naar een camping te gaan. Dan zien we de bekende gele M. Daar dan maar even een snelle hap, even bestellen en we eten het op in de camper.

We hadden een camping ingetoetst, die bleek echter vol. Aan de overkant van de weg zit nog een camping, daar maar even informeren. Die heeft nog plek. De camper past precies door het paadje, het ziet er niet echt sjofel uit, maar wij hebben alle luxe bij ons en het is slechts voor 1 nacht. Ik denk maar zo, zo begon het in Wales ook… dus het kan alleen maar beter worden de komende dagen.

We kijken even wat tv (ja die zat er nu eenmaal in en er blijkt nog een abonnement van 1 van de vorige eigenaren op te zitten, dus ja, dan maken we er af en toe maar gebruik van. Had er geen tv in gezeten, dan hadden wij die zeker er niet in gemaakt.

Als ik naar de wc gaat, ziet het gebouw er van buiten stoffig, vol met rag, het gebouw kan zeker wel een likkie verf gebruiken. Timo ontdekt dat het toiletgebouw bij de camping waar we eerst geïnformeerd hebben, die aan de overkant van de weg ligt. Er een stuk beter uit ziet. Dus maar gebruik gemaakt van dat toiletgebouw.

We gaan kwart voor 11 naar bed. We hebben het wel gehad voor vandaag. Lekker slapen.

Om 00:58 uur schrik ik wakker van een geluid. Ik luister, wat hoor ik nu? Het lijkt wel een luchtalarm en hoe wakkerder ik word, hoe duidelijker ik het luchtalarm hoor. Het blijft maar gaan. Na 6 keer besluit ik toch maar Timo wakker te maken. Een luchtalarm zo midden in de nacht, dat kan toch niet goed zijn….. Ik maak Timo wakker, het kost wat moeite, maar hij bromt op een gegeven moment:”Wat is er?” Ik zeg:”Het luchtalarm gaat.” Maar met dat ik dit zeg, stopt het luchtalarm natuurlijk en hij hoort niets daarvan. Met gevolg, hij slaapt binnen een minuut weer in. Ik heb nog een tijdje liggen luisteren, maar daarna niets meer gehoord. En ik weet zeker dat het geen droom was….